Ten behoeve van mijn INSTAGRAM-pagina bewerkte ik een aantal foto's tot DigArt in het formaat 20x20 cm. en printte die vervolgens op canvas. Een leuk cadeau voor Sinterklaas of Kerst? €10.- exclusief portokosten.

INSTAGRAMART

(2016 - 2017)

Ten behoeve van mijn INSTAGRAM-pagina bewerkte ik een aantal foto's tot DigArt in het formaat 20x20 cm. en printte die vervolgens op canvas. Een leuk cadeau voor Sinterklaas of Kerst? €10.- exclusief portokosten.

“Landscapes Revisited Summer” Thema geïnspireerd op het werk van schilders van de Veluwezoom, Pictura Veluvensis.

Landscapes Revisited

(2016)

“Landscapes Revisited Summer” Thema geïnspireerd op het werk van schilders van de Veluwezoom, Pictura Veluvensis.

De laatste 2 jaren houd ik mij voornamelijk bezig met fofografie. Dit medium leidt voor mij snel tot het beoogde doel. Hoge resolutie en high-endapparatuur zijn niet aan mij besteed. Een simpele camera of smartphone en vooral goed licht; dat zijn mijn gereedschappen.

NIEUW WERK

(2013)

De laatste 2 jaren houd ik mij voornamelijk bezig met fofografie. Dit medium leidt voor mij snel tot het beoogde doel. Hoge resolutie en high-endapparatuur zijn niet aan mij besteed. Een simpele camera of smartphone en vooral goed licht; dat zijn mijn gereedschappen.

De titel

Kleinkijken

(2013)

De titel "Kleinkijken" verwijst naar een kleine wereld van een paar vierkante centimeters rond een fruitschaal. Het noorderlicht dat in mijn huiskamer binnenkomt over een tafel met daarop een fruitschaal met een appel, peer of kastanje levert een, voor mijn gevoel, klassiek stilleven op.van een "clair-obscur".

Voor Kerst 2014 heb ik geëxperimenteerd met een enscenering van fotografische elementen en schilderwerk. Vervolgens heb ik het geheel opnieuw gefotografeerd.

KERST 2014

(2014)

Voor Kerst 2014 heb ik geëxperimenteerd met een enscenering van fotografische elementen en schilderwerk. Vervolgens heb ik het geheel opnieuw gefotografeerd.

Uitgangspunt voor deze serie foto's is de komende troonswisseling op 30 april 2013. Vanuit stills van TV en Internet probeerde ik met een tabletcomputer en 'n eenvoudig beeldbewerkingsprogramma de beelden naar mijn hand te zetten.

Kroning 30 april 2013

(2013)

Uitgangspunt voor deze serie foto's is de komende troonswisseling op 30 april 2013. Vanuit stills van TV en Internet probeerde ik met een tabletcomputer en 'n eenvoudig beeldbewerkingsprogramma de beelden naar mijn hand te zetten.

Sur-Realisme Met mijn Samsung Galaxy jaag ik op o.a. wolken maar ook op taferelen waar ik tracht een extra, zeg maar, sur-realistische betekenislaag in te ontdekken, maar niet in de zin van de fotografie van Man Ray dat toch min of meer geensceneerd wordt. Bij mij is toch meer sprake van ''found footage' en het juiste moment kiezen.

Sur-Realisme

(2012)

Sur-Realisme Met mijn Samsung Galaxy jaag ik op o.a. wolken maar ook op taferelen waar ik tracht een extra, zeg maar, sur-realistische betekenislaag in te ontdekken, maar niet in de zin van de fotografie van Man Ray dat toch min of meer geensceneerd wordt. Bij mij is toch meer sprake van ''found footage' en het juiste moment kiezen.

Licht vallend op de ruwe bolster en blanke pit van een kastanje levert een bijzondere kijkervaring op. Voorwaarde is dat je de kijkvluchtigheid laat varen en je bewust wordt van de geschenken uit de natuur.

Kwestie v Kijken III

(2012)

Licht vallend op de ruwe bolster en blanke pit van een kastanje levert een bijzondere kijkervaring op. Voorwaarde is dat je de kijkvluchtigheid laat varen en je bewust wordt van de geschenken uit de natuur.

Een kwestie van kijken II. In ander licht verandert de kijk op dit stilleven. Bijzondere appel wordt goudappeltje. Om in fotografische termen te vervallen van 5500K naar 3300K.

Kwestie van Kijken II

(2012)

Een kwestie van kijken II. In ander licht verandert de kijk op dit stilleven. Bijzondere appel wordt goudappeltje. Om in fotografische termen te vervallen van 5500K naar 3300K.

Eindelijk ben ik mijn digitale foto-experimenten begonnen. De resultaten noem ik 'Inner Visions' omdat ik dit beschouw als een hoogstpersoonlijke interpretatie van een vastgelegd en bewerkt beeld.

Inner Visions 1

(2008)

Eindelijk ben ik mijn digitale foto-experimenten begonnen. De resultaten noem ik 'Inner Visions' omdat ik dit beschouw als een hoogstpersoonlijke interpretatie van een vastgelegd en bewerkt beeld.

Noorderlicht op de fruitschaal in de morgen leidt tot een stil-leven-beleving dat associatie oproept met 17e eeuwse geschilderd licht. Voor mij een kwestie van kijken en het juiste moment treffen.

Kwestie van Kijken

(2012)

Noorderlicht op de fruitschaal in de morgen leidt tot een stil-leven-beleving dat associatie oproept met 17e eeuwse geschilderd licht. Voor mij een kwestie van kijken en het juiste moment treffen.

Eindelijk ben ik mijn digitale foto-experimenten begonnen. De resultaten noem ik 'Inner Visions' omdat ik dit beschouw als een hoogstpersoonlijke interpretatie van een vastgelegd en bewerkt beeld. Inner Vision, een persoonlijke interpretaie van digitaal gemanipuleerd fotografisch materiaal.

Inner Vision 3

(2008)

Eindelijk ben ik mijn digitale foto-experimenten begonnen. De resultaten noem ik 'Inner Visions' omdat ik dit beschouw als een hoogstpersoonlijke interpretatie van een vastgelegd en bewerkt beeld. Inner Vision, een persoonlijke interpretaie van digitaal gemanipuleerd fotografisch materiaal.

Herfsttij..De noodzaak tot het maken van werk leidde tot een serie die zeer uiteenlopend van aard is. Er is geen eenduidige stijl,al is er samenhang qua thematiek...de vrouw in de herfst van haar leven, worstelend met het verouderingsproces en vechtend met op te ruimen conflicten uit het verleden; niet meer met identiteit.

Herfsttij

(2008)

Herfsttij..De noodzaak tot het maken van werk leidde tot een serie die zeer uiteenlopend van aard is. Er is geen eenduidige stijl,al is er samenhang qua thematiek...de vrouw in de herfst van haar leven, worstelend met het verouderingsproces en vechtend met op te ruimen conflicten uit het verleden; niet meer met identiteit.

Toegepaste Kunst is ook kunst. Wat is mooier dan een fraaie wijn te verpakken in een kunstwerk.Al kun je de kistjes ook gewoon ophangen aan de muur. Als relatiegeschenk ook zeer gewild.

Wijnkistjes

(2008)

Toegepaste Kunst is ook kunst. Wat is mooier dan een fraaie wijn te verpakken in een kunstwerk.Al kun je de kistjes ook gewoon ophangen aan de muur. Als relatiegeschenk ook zeer gewild.

Heel elementair in kleurgebruik. Voor mij is het een hele stap om primaire kleuren te gebruiken. Het thema leent zich er wel voor.

Van Harten

(2008)

Heel elementair in kleurgebruik. Voor mij is het een hele stap om primaire kleuren te gebruiken. Het thema leent zich er wel voor.

Brood en Spelen.Wat de 'homo ludens' beweegt. Als de mens zichzelf niet vermaakt wordt daar wel voor gezorgd. Is er iets veranderd sinds het oude Rome?

Brood en Spelen 2007

(2007 - 2008)

Brood en Spelen.Wat de 'homo ludens' beweegt. Als de mens zichzelf niet vermaakt wordt daar wel voor gezorgd. Is er iets veranderd sinds het oude Rome?

Lichtgravures LXI Een voortzetting van eerder lichtgravures, maar met andere onderwerpen.

Lichtgravures LXI

(2007)

Lichtgravures LXI Een voortzetting van eerder lichtgravures, maar met andere onderwerpen.

Wie kent niet de Italiaanse film 'La Dolce Vita' uit begin jaren 60 van Frederico Fellini, waarin Anita Ekberg en Marcello Mastroianni zich in de Trevifontein van Rome overgeven aan 'La Dolce Vita'. Ik liet me inspireren door deze sfeertekening van Rome en haar bachanten.

La Dolce Vita

(2006)

Wie kent niet de Italiaanse film 'La Dolce Vita' uit begin jaren 60 van Frederico Fellini, waarin Anita Ekberg en Marcello Mastroianni zich in de Trevifontein van Rome overgeven aan 'La Dolce Vita'. Ik liet me inspireren door deze sfeertekening van Rome en haar bachanten.

De kunst van het weglaten maar nu thematisch aangepakt.Het verloren paradijs.Herinneringen aan en weemoed naar dat wat definitief verloren lijkt. De geabstraheerde figuren lijken door de tijd te vervagen.

Paradise Lost

(2006)

De kunst van het weglaten maar nu thematisch aangepakt.Het verloren paradijs.Herinneringen aan en weemoed naar dat wat definitief verloren lijkt. De geabstraheerde figuren lijken door de tijd te vervagen.

De Kunst van het Weglaten II is min of meer een voortzetting van 'De Kunst van het Weglaten I'De kracht van mijn werk moet liggen in weglaten Th.Monk vond de rust tussen de noten net zo wezenlijk als de noten zelf. Ik wil het wit laten spreken.

De Kunst van het Weglaten II

(2005)

De Kunst van het Weglaten II is min of meer een voortzetting van 'De Kunst van het Weglaten I'De kracht van mijn werk moet liggen in weglaten Th.Monk vond de rust tussen de noten net zo wezenlijk als de noten zelf. Ik wil het wit laten spreken.

Wolkenluchten en lichtspel zijn de basis van een volgens mij niet eerder gebruikte techniek: het met een droge naald etsen in een foto, zeg maar een soort retouche, niet om te maskeren maar om te accentueren; verrassing en verbazing tot gevolg hebbend zie ook http://www.ankiegrijsen.photosite.com

lichtgravures

(2004 - 2006)

Wolkenluchten en lichtspel zijn de basis van een volgens mij niet eerder gebruikte techniek: het met een droge naald etsen in een foto, zeg maar een soort retouche, niet om te maskeren maar om te accentueren; verrassing en verbazing tot gevolg hebbend zie ook http://www.ankiegrijsen.photosite.com

Oude foto's, in sepiatint, hebben voor mij een bijzondere betekenis ....terugkijken in de tijd naar andere werelden,vol beloften en weemoed..

Oud Licht

(2004 - 2006)

Oude foto's, in sepiatint, hebben voor mij een bijzondere betekenis ....terugkijken in de tijd naar andere werelden,vol beloften en weemoed..

De kracht van mijn werk moet liggen in weglaten Th.Monk vond de rust tussen de noten net zo wezenlijk als de noten zelf. Ik wil het wit laten spreken.

Kunst van het weglaten

(2003 - 2004)

De kracht van mijn werk moet liggen in weglaten Th.Monk vond de rust tussen de noten net zo wezenlijk als de noten zelf. Ik wil het wit laten spreken.

Het spel van licht, donker, contrasten en kleuren in de natuur fascineert en inspireert me in mijn werk.zie ook http://www.ankiegrijsen.photosite.com

Licht, Lucht en Aarde

(2003 - 2004)

Het spel van licht, donker, contrasten en kleuren in de natuur fascineert en inspireert me in mijn werk.zie ook http://www.ankiegrijsen.photosite.com

Het een traditie geworden om voor Kerst,Oud en Nieuw en Valentijn kaarten te ontwerpen met een speciale wens aan allen die ik liefheb.....

Kerst-, Nieuw, Valentijns-en Verjaardagsgroeten en andere gelegenheden

(2002 - 2016)

Het een traditie geworden om voor Kerst,Oud en Nieuw en Valentijn kaarten te ontwerpen met een speciale wens aan allen die ik liefheb.....

Tijdens de evolutie van de gothic-subcultuur werd familiariteit met gothic-literatuur belangrijk voor veel goths. Keats, Poe, Baudelaire en andere romantische schrijvers werden even symbolisch voor de subcultuur als de geheel zwarte kleding. Bron: Wikepedia

Gothic

(2016)

Tijdens de evolutie van de gothic-subcultuur werd familiariteit met gothic-literatuur belangrijk voor veel goths. Keats, Poe, Baudelaire en andere romantische schrijvers werden even symbolisch voor de subcultuur als de geheel zwarte kleding. Bron: Wikepedia

Geinspireerd op het bewegen van mensen.Innerlijke vooruitgang,geestelijke ontwikkeling,kennismaken en loslaten waren uitgangspunt bij deze serie.

Voor-uit-gaan

(2002)

Geinspireerd op het bewegen van mensen.Innerlijke vooruitgang,geestelijke ontwikkeling,kennismaken en loslaten waren uitgangspunt bij deze serie.

Door de mediahype rond 'het huwelijk' geinspireerd, maar vooral door het oranje, ben ik begonnen aan de serie met de titel 'oranjeboven.'

OranjeBoven

(2002)

Door de mediahype rond 'het huwelijk' geinspireerd, maar vooral door het oranje, ben ik begonnen aan de serie met de titel 'oranjeboven.'

Met een welgetroffen streek van het potlood of een pen de houding of uitdrukking weergeven is voor mij de hoogst bereikbare tekenvorm.

LineArt

(2002)

Met een welgetroffen streek van het potlood of een pen de houding of uitdrukking weergeven is voor mij de hoogst bereikbare tekenvorm.

Kleur en vorm tot uiting in bloemen; deze keer wat expressiever dan wat je misschien van mij kent.

Bloemenkracht

(2000)

Kleur en vorm tot uiting in bloemen; deze keer wat expressiever dan wat je misschien van mij kent.

Het uitgaansleven in al zijn facetten, waargenomen door een gekleurde bril, is boeiend genoeg om een serie aan te wijden. De kroeg is een podium voor menselijk vermaak en leed. Drama genoeg.

Kroegleven

(2000)

Het uitgaansleven in al zijn facetten, waargenomen door een gekleurde bril, is boeiend genoeg om een serie aan te wijden. De kroeg is een podium voor menselijk vermaak en leed. Drama genoeg.

Steeds komen er meer  herinneringen naar boven die te maken hebben met mijn jeugd op het platteland.

Plat Land

(2000 - 2001)

Steeds komen er meer herinneringen naar boven die te maken hebben met mijn jeugd op het platteland.

Steeds belangrijker in mijn leven wordt de verwantschap met een aantal mensen, waarbij maar weinig woorden nodig zijn om elkaar te begrijpen.
Communicatie loopt via andere wegen, lijkt buiten onze zintuigen om te gaan. Dit thema heeft alles te maken met verwantschap voelen.
Ingewijd zijn betekent dat je elkaar(er)kent.

Inwijding

(2000)

Steeds belangrijker in mijn leven wordt de verwantschap met een aantal mensen, waarbij maar weinig woorden nodig zijn om elkaar te begrijpen. Communicatie loopt via andere wegen, lijkt buiten onze zintuigen om te gaan. Dit thema heeft alles te maken met verwantschap voelen. Ingewijd zijn betekent dat je elkaar(er)kent.

in deze serie tracht ik het bovennatuurlijke in mijn werk tot uitdrukking te brengen.
Er is meer tussen hemel en aarde dan wij met onze zintuigen kunnen waarnemen.
Dat bovenzintuigelijke tracht ik

Extradimensies

(1999 - 2001)

in deze serie tracht ik het bovennatuurlijke in mijn werk tot uitdrukking te brengen. Er is meer tussen hemel en aarde dan wij met onze zintuigen kunnen waarnemen. Dat bovenzintuigelijke tracht ik "te vangen" in een aantal werken.

Waar aarde en hemel samengaan en dingen zijn die je niet kunt zien

Hemelse Aarde

(1997 - 1999)

Waar aarde en hemel samengaan en dingen zijn die je niet kunt zien

Beelden uit de dierenriem aan de hemel in diverse technieken passend bij de karakters

Sterrenbeelden

(1997 - 2005)

Beelden uit de dierenriem aan de hemel in diverse technieken passend bij de karakters

Op houten kistjes, gebruikmakend van de textuur van het materiaal, ontstaan spontaan taferelen.

Kistjes

(1996 - 2000)

Op houten kistjes, gebruikmakend van de textuur van het materiaal, ontstaan spontaan taferelen.

Terrain Vague
De plek waar vagebonden, zwervers en andere 'displaced persons' een veilig heenkomen weten te zoeken. Het niemands-land tussen stad en platteland, het grens-gebied waar niemand 'iemand' hoeft te zijn, alleen zich/haarzelf. Daar waar vrijen van geest hun thuis weten. Ken je dat land?

Terrain Vague

(1993 - 1995)

Terrain Vague De plek waar vagebonden, zwervers en andere 'displaced persons' een veilig heenkomen weten te zoeken. Het niemands-land tussen stad en platteland, het grens-gebied waar niemand 'iemand' hoeft te zijn, alleen zich/haarzelf. Daar waar vrijen van geest hun thuis weten. Ken je dat land?

De invloed van kleur op objecten en hoe kijken dat beinvloed

Kijk in Kleur

(1992 - 2000)

De invloed van kleur op objecten en hoe kijken dat beinvloed

Door alle thema's heen loopt het project

Panelen

(1990 - 1996)

Door alle thema's heen loopt het project "houten panelen". Gevonden deuren, planken, sloophout en dergelijke houten dragers geven Ankie de gelegenheid materiaalonderzoek te doen. De noesten, beschadigingen, spijkers, jaarringen en andere textuurelementen zijn uitgangspunt voor abstracte maar ook figuratievere werken.

Relaties

Relaties

(1988 - 1992)

Relaties

Dit is een voorlopige verzamelnaam voor werken, die ik de moeite waard vind, maar (nog) niet kan onderbrengen in een thema.

Niet thematisch gerangschikt werk uit verschillende periodes

(1987 - 1998)

Dit is een voorlopige verzamelnaam voor werken, die ik de moeite waard vind, maar (nog) niet kan onderbrengen in een thema.

Een keer per jaar hou ik me bezig met realisme, schetsen en tekenen naar de natuur. Portretten maken is meer dan een afbeelding van het moment realiseren; je kijkt naar de mens of het dier door de tijd heen. Je probeert de ontwikkeling van hen in een beeld te vangen, waarbij je probeert in hun ziel te kijken.

Portretten

(1983 - 2000)

Een keer per jaar hou ik me bezig met realisme, schetsen en tekenen naar de natuur. Portretten maken is meer dan een afbeelding van het moment realiseren; je kijkt naar de mens of het dier door de tijd heen. Je probeert de ontwikkeling van hen in een beeld te vangen, waarbij je probeert in hun ziel te kijken.

Zeer onlangs had ik contact met mijn vroegere tekenleraar uit mijn hbs-tijd (1960) en tot mijn gote verrassing diepte hij uit zijn archief werk van mij op uit de eerste klas. Hopenlijk komt er op deze manier meer boven tafel. Ik weet dat er ergens door Nederland twee door mij geillustreerde dagboeken zwerven (uit ongeveer 1968) Graag zou ik dat van de huidige 'beheerders' terug willen zien.

Jeugdwerk

(1958 - 1961)

Zeer onlangs had ik contact met mijn vroegere tekenleraar uit mijn hbs-tijd (1960) en tot mijn gote verrassing diepte hij uit zijn archief werk van mij op uit de eerste klas. Hopenlijk komt er op deze manier meer boven tafel. Ik weet dat er ergens door Nederland twee door mij geillustreerde dagboeken zwerven (uit ongeveer 1968) Graag zou ik dat van de huidige 'beheerders' terug willen zien.